بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
لطفا وقت بذارید و بخونید. مطمین باشید که آموزنده هست و عبادت محسوب می شه. همیشه که نباید لذت بخش باشه گاهی هم سخت ولی مفید باشه…
با اینکه گفته بودید از مطالب طولانی خوشتون نمیاد اما مطالب زیادی هست که حیفم میاد ننویسم. و پیشاپیش از قلم دوگانه عذرخواهی می کنم مطلب سنگین بود نمی تونستم بهتر از این دربیارم!
این چیزهایی که می نویسم پس از مطالعه کتاب تفسیر نمونه و برداشت های شخصی بنده هست و فکر کنم قابل استناد در جایی نباشه. فقط برای حظ بردن شخصی خودمون هست.
در سوره مبارکه مریم، خداوند ابتدا مختصری از سرگذشت برخی از پیامبرانش را بازگو می کند و سپس به انذار آیندگان می پردازد.
حضرت زکریا:
روش صحیح دعا کردن
نکات کلی:
1. پروردگار را با صدای بلند در جایی که کسی صدایش را نمی شنود می خواند.
إِذْ نَادَىٰ رَبَّهُ نِدَاءً خَفِيًّا(3) (نداء خفی یعنی بلند صحبت کردن در جایی که کسی صدای انسان را نشنود)
2. به عبارات دعا اهمیت دادن. دعا کردن صرف بیان آنچه می خواهیم نیست باید چیزی را که می خواهیم زیبا و تاثیرگذار بخواهیم. اگر قرار بود خداوند خواسته های ما را به دلیل دانستن آنها به ما بدهد، اصلا نیاز به دعا نبود و خودش نیازهای ما را می دانست اما دعاهای ما خیلی با اهمیت هستند اگر نحوه دعا کردن مهم نبود سزاوارتر بود که خدا خواسته پیامبرش زکریا را بدون دعای او به او بدهد و یا حتی در جوانی او و همسرش به او فرزند مورد رضایتی بدهد اما خداوند منان صلاح را بر این می داند که پس از دعای بندگانش خواسته ایشان را بدهد. به عبارات دعای حضرت زکریا توجه کنید.
رَبِّ إِنِّي وَهَنَ الْعَظْمُ مِنِّي وَاشْتَعَلَ الرَّأْسُ شَيْبًا وَلَمْ أَكُنْ بِدُعَائِكَ رَبِّ شَقِيًّا(4) وَإِنِّي خِفْتُ الْمَوَالِيَ مِنْ وَرَائِي وَكَانَتِ امْرَأَتِي عَاقِرًا فَهَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا(5)
انگار حضرت می فرمایند که همه جوره از اسباب دنیایی ناامیدم و از تو می خواهم خدایا، تویی که تا کنون دعاهایم را بی اجابت نگذاشته ای و مرا ناامید نکرده ای.
3. دعای کامل داشتن و بهترین نحو ممکن چیزی را از خدا خواستن.
فَهَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا(5) يَرِثُنِي وَيَرِثُ مِنْ آلِ يَعْقُوبَ ۖ وَاجْعَلْهُ رَبِّ رَضِيًّا(6)
حضرت زکریا فرزندی از خدا می خواهند که هم پیامبری را به ارث ببرد و هم مورد رضایت باشد. مورد رضایت بودن یعنی همه جوره خوب و صالح باشه که چیزی از این بهتر بود که ایشون درخواست کنن؟!
نکات جزیی:
عباراتی که حضرت زکریا انتخاب کردند. اول می گن من پیر و ناتوان شدم بعد می گن همسرم هم نازا یا شایدم یائسه هست، یعنی مثل ما نیستن که بخوان تقصیرها رو بندازن گردن بقیه! اول خودشون یه بخشی از تقصیر رو گردن گرفتن.
بعد می گن دلیل این دعای من یک امر معنوی هست، اینکه نگران خویشانم هستم دعای من برای خودم نیست.
بعد می گن خدایا خودت از نزد خودت به من یه فرزند بده. یعنی من از تمام اسباب دنیایی دست شستم و فقط از تو می خوام خدایا.
و اینکه مستقیم نمی گن که خدایا بچه ای که بهم می دی پیامبری هم بهش بده، به نظرم یه زیرکی و یه حیا داخلش هست، می فرمایند که خدایا فرزندی که بهم می دی از من و آل یعقوب ارث ببره! یعنی پیامبری رو ارث ببره.
https://daee.kowsarblog.ir/تفکر-1-در-سوره-مریم-داعی-الی-الله
(خیلی سعی کردم خلاصه کنم وگرنه یک دنیا نکته ریز برای یادگرفتن هست.)
حضرت یحیی:
1. حضرت یحیی در کودکی کتاب را به طور کامل و با تعبیر (بقوه) از خدا اخذ کرده اند.
2. در کودکی نیز از حکمت برخوردار بودند و در کودکی به پیامبری مبعوث شده اند.
3. مهربان بوده اند.
4. پاک و با تزکیه بوده اند.
5. همواره با تقوا و پرهیزگار بوده اند.
6. با پدر و مادر خود مهربان بود.
7. جبار و خودخواه نبود.
8. نافرمان نبود.
به تمام این ویژگی ها در چند آیه اشاره شده.
https://daee.kowsarblog.ir/جرقه-ای-که-مریم-زد
وَبَرًّا بِوَالِدَيْهِ وَلَمْ يَكُنْ جَبَّارًا عَصِيًّا(14) وَسَلَامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَيَوْمَ يَمُوتُ وَيَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا(15)
حضرت عیسی:
1. از صلاه و زکات به عنوان دو تا از مهمترین چیزهایی که به آن از سوی پروردگار توصیه شده است یاد می کند.
2. با مادر خود مهربان بود.
3. جبار و خودخواه نبود.
4. نافرمان نبود.
وَبَرًّا بِوَالِدَتِي وَلَمْ يَجْعَلْنِي جَبَّارًا شَقِيًّا(32) وَالسَّلَامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدْتُ وَيَوْمَ أَمُوتُ وَيَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا(33)
اگر توجه کرده باشید عبارت سلام علیه… در مورد حضرت یحیی و عیسی مشترک است با متکلم متفاوت که مهم نیست مهم اینه که پس از اشاره به مهربان و گوش به فرمان والدین بودن، می فرماید سلام علیه که همون طور که تو پست های قبلی گفتم مهربانی با احترام فرق داره و با والدین باید مهربان بود.
https://daee.kowsarblog.ir/بکر-زایی-سوره-مریم-داعی-الی-الله
حضرت ابراهیم:
1. صدیق یعنی بسیار راستگو بود.
2. در مکالمات ایشان با عمویشان ادب و صبر ایشان نمایان است.
چیزی که برام قابل توجه هست اینه که در مورد حضرت ابراهیم به صدیق بودن اشاره شده، شاید بشه گفت که حکمت این اشاره می تونه این باشه که بعدها کسی نتونه بگه حضرت ابراهیم در جریان شکستن بت ها و دادن تبر به دست بت بزرگ و این که گفتند بت بزرگ این کارها رو کرده، دروغ گفتند پس چطور پیامبری هستند که دروغ گفته اند و اینها. به نظر من که خیلی جالبه. به اصطلاح خودمون خدا دست پیش رو گرفته که همه متوجه بشن این چیزی که حضرت ابراهیم گفتند اصلا دروغ محسوب نمی شه.
حضرت موسی:
به ویژگی اخلاص ایشان اشاره شده است. در مورد مخلَص بودن که فکر می کنم در مورد حضرت یوسف علیه السلام هم هست همه خیلی چیزها می دونیم که دیگه نمی نویسم که طولانی تر نشه.
حضرت اسماعیل:
1. صادق الوعد بودن.
2. خانواده خود را به صلاه و زکات امر می نمود.
حضرت ادریس:
به ویژگی صدیق بودن ایشان اشاره شده است.
پس از اشاره به انبیای یاد شده و بیان نکات مثبت آموزنده زندگی ایشان می فرماید:
أُولَٰئِكَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ(58)
به نظرم تمام این ویژگی های ذکر شده همان نعمتی است که در این آیه به آن اشاره شده است.
فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ ۖ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا(59)
إِلَّا مَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَأُولَٰئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا يُظْلَمُونَ شَيْئًا(60)
می فرماید بعد این انبیاء، نسلی جایگزین شد که نماز را تباه کردند و از شهوات پیروی کردند و نهایتا گمراهی خودشان را خواهند دید. مگر کسانی که توبه کنند و …
در تفسیر نمونه یه اشاره کوچکی شده به اینکه ممکن هست منظور از تباه کردن نماز قضا کردن و ترک اون باشه و ممکن هست سهل انگاری در نماز و کم اهمیت دانستن وقت و شرایط اون باشه. اگه دومی باشه که ترسناک می شه.
شهوات هم که ماشاالله همش دنبالش هستیم. مگه می شه بدون هوس هایی که در هرکسی یه چیزی هست، زندگی کنیم. درمورد برخی از آقایون تلگرامشون، عکس ها و فیلم های روی گوشیشون و خدای نکرده جاهایی که می رن و چیزای قابل حدس زدن هست که امیدوارم اطراف هیچ خانمی این مسائل نباشه که تصورشم سخته. البته اینطوری نیست که فقط به این بگن شهوت، هرچیزی می تونه شهوت باشه. چیزی که ما رو اسیر دنیا کنه و از یاد آخرت غافل کنه و مثلا مانع ایمان یا عمل ما باشه. مثل بازی های کامپیوتری که بچه های ما اسیرش هستند. نمی دونم شهوت شما تو زندگیتون چیه ولی امیدوارم اسیرش نباشید.
اگه بخوام از بین تمام نکات مثبتی که توی زندگی انبیا بوده و در این سوره بهش اشاره شده یکی دیگه (غیر از مهربونی با والدین https://daee.kowsarblog.ir/تفکر-1-در-سوره-مریم-داعی-الی-الله) رو انتخاب کنم، امر کردن خانواده به صلاه و زکات رو انتخاب می کنم. خیلی وقت ها بوده که اطرافیان رو برای نماز صبح صدا نزدم و با خودم گفتم این که امشب دیر خوابیده محاله بیدار بشه لااقل صداش نزنم که تو خواب باشه و گناهش کمتر باشه اونم که از من نخواسته بیدارش کنم. ولی از بعد این آیه به صورت مصرانه صدا می زنم و بالا سر رفقا می شینم و منبر می رم! می گم ببین چشم به هم می زنی هممون مُردیم رسیدیم سر حساب کتاب، نماز و روزه و خدا و پیغمبر، اونوقت ازم تشکر می کنی که نذاشتم بخوابی و بهت پیله کردم تا بیدار بشی. آفرین بلند شو نمازتو بخون که دیگه حجت برات تموم شده و قدم بعدی لیوان آب سرده! با خنده و پیش زمینه این که محاله من این کارو بکنم.
بهر حال تصمیم دارم یک هفته این رو تمرین کنم و با اینکه سوره مریم رو تموم کردم و باید برم سراغ سوره بعدی اما سعی می کنم هرروز یه نگاه دوباره ای بهش بندازم چون به نظرم خیلی نکته داره که نمی خوام از دستش بدم.
تمرین این هفته هم این باشه:
امر کردن خانواده به نماز
به یاد خدا باشید…
داعی الی الله
آخرین نظرات